Predlogi zakonov - konec postopka - Izbran dokument

1557-VIII Amandma (K 6. členu) 23. 12. 2020 [Levica - Poslanska skupina Levica, LMŠ - Poslanska skupina Liste Marjana Šarca, SAB - Poslanska skupina Stranke Alenke Bratušek, SD - Poslanska skupina Socialnih demokratov, nesprejet]

Evidenčni podatki

Vrsta dokumenta: Amandma
Naslov zadeve: Zakon o interventnih ukrepih za pomoč pri omilitvi posledic drugega vala epidemije COVID-19 (PKP7)
Datum vložitve: 23. 12. 2020
EPA: 1557 - VIII
Kratica: ZIUPOPDVE
Faza: druga obravnava MDT - nujni postopek
Vrsta postopka: nujni
Predlagatelj: Poslanska skupina Levica
Odločitev: nesprejet
Rezultat glasovanja: Kvorum 0 Za 8 Proti 11
Datum in čas glasovanja: 28. 12. 2020 17:01:42
Seja DZ: 14 052. Nujna
Zveza: K 6. členu
Obrazložitev: Državni zbor je 20. marca 2020 brez nasprotovanja opozicije sprejel vladni Zakon o interventnem ukrepu odloga plačila obveznosti kreditojemalcev (ZIUOPOK), ki je tako pravnim kot fizičnim osebam omogočil odlog plačila obveznosti iz kreditne pogodbe za obdobje dvanajst mesecev. Osnovni namen ukrepa je bil razbremeniti tako podjetja, zadruge, zavode in druge gospodarske subjekte, ki se soočajo s krizo likvidnosti kot tudi fizične osebe, ki so zaradi nezmožnosti odplačevanja dolga zašle v finančne težave. ZIUOPOK je sprva določal, da se kreditojemalcu v času odloga obveznosti kredit ne obrestuje. Nato pa je vlada v Zakon o interventnih ukrepih za zajezitev epidemije COVID-19 in omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo (ZIUZEOP), ki ga je Državni zbor sprejel 2. aprila 2020 to določbo iz ZIUOPOK črtala in s tem bankam omogočila, da tudi v času odloga kreditov služijo z obračunavanjem obresti na odložene kredite. S tem je interese zasebnih bank, ki tudi med epidemijo ostajajo v zavidljivo dobrem finančnem stanju, postavila pred interese podjetij, ki se soočajo z resno krizo likvidnosti in interese prezadolženih ljudi, ki se soočajo z resno socialno stisko. Ukrep zamrznitve plačevanja glavnic in pripadajočih obresti za zasebne banke seveda pomeni izpad prihodkov, vendar pa je ukrep, ki del izgub podjetij in prebivalstva prenaša na zasebne banke, v trenutni situaciji popolnoma upravičen. Od izbruha prvega vala epidemije do 31. avgusta 2020 je bilo iz državnega proračuna za reševanje zasebnih podjetij in prebivalstva namenjenih 1,75 milijarde EUR. Ob hitrem povečevanju proračunskih odhodkov in hkratnem upadu davčnih prihodkov je za leto 2020 načrtovan 4,2 milijardni proračunski primanjkljaj. Med tem ko državni proračun poka po šivih, pa se finančno stanje zasebnih bank kljub epidemije v mnogih pogledih celo izboljšuje. Banka Slovenije v Poročilu o finančni stabilnosti (Oktober 2020) poudarja: - da odpornost slovenskega bančnega sistema v obdobju zaostrenih gospodarskih razmer zaradi pandemije COVID-19 ostaja dobra. - da je kapitalski položaj bank bistveno boljši kot pred zadnjo svetovno finančno krizo. Količnik CET1 na posamični osnovi se je v prvem polletju 2020 povečal in ostal nad povprečjem držav evroobmočja, kakovost kapitala, s katerim banke izpolnjujejo kapitalske zahteve, pa je kljub povečanju kapitala Tier2 še vedno visoka. - da se je odpornost bank okrepila z vključevanjem dobičkov preteklega poslovnega leta v kapital. Banke so dobičke zaradi makrobonitetnega ukrepa Banke Slovenije zadržale v celoti. - da je likvidnostni položaj bančnega sistema v prvem polletju 2020 ostal dober; z rastjo primarne likvidnosti na zgodovinsko najvišjo raven se je odpornost bančnega sistema celo povečala. S tem se je izboljšala sposobnost absorpcije negativnih učinkov, ki bi nastali ob morebitni uresničitvi tveganja financiranja. - da bančni sistem razpolaga z zgodovinsko največjim deležem primarnih likvidnih sredstev v bilančni vsoti in stabilnim deležem sekundarne likvidnosti. Kazalnik LCR na ravni bančnega sistema še naprej močno presega regulatorno zahtevo. - da imajo pozitiven vpliv na likvidnost bank tudi s strani ECB sprejeti dodatni ukrepi denarne politike, katerih namen je zagotavljanje zadostne likvidnosti v evroobmočju po ugodnih pogojih. V Mesečni informaciji o poslovanju bank (November 2020) Banka Slovenije poudarja, da se je kljub epidemiji znižalo tudi število slabih terjatev: - obseg nedonosnih izpostavljenosti (NPE) v slovenskih bankah se je od decembra 2019 do septembra 2020 znižal iz 1.006 milijonov EUR na 886 milijonov EUR, delež NPE v vseh izpostavljenostih bank pa se je znižal iz 2,2% na 1,8%. Zasebni bančni sektor v Sloveniji torej ostaja praktično edini sektor, ki ga epidemija ni bistveno prizadela. Zato z amandmajem k 6. členu predlagamo, da se bankam, ki skladno z ZIUOPOK pravnim ali fizičnim osebam odobrijo odlog plačila obveznosti iz kreditnih pogodb, onemogoči obračunavanje obresti na odloženi del glavnice. S tem se bo del stroškov, ki izhajajo iz odplačevanja kreditov podjetij in prebivalstva prenesel na zasebne banke. Osnovni namen amandmaja je predvsem omilitev socialne stiske prezadolženih gospodinjstev z najnižjimi prihodki, ki so se v času epidemije znašla v resnih težavah pri odplačevanju stanovanjskih in potrošniških kreditov. Čeprav je v povprečju sicer zadolženost slovenskih gospodinjstev v odstotku BDP in odstotku razpoložljivega dohodka kljub epidemiji stabilna, pa podatki iz ankete Household finance and consumption survey (HFCS) kažejo, da je v prvem polletju 2020 petina vseh slovenskih gospodinjstev z najnižjim neto premoženjem v primerjavi z evroobmočjem nadpovprečno zadolžena in ima nadpovprečne stroške odplačevanja celotnega dolga. Zato je nedopustno, da vlada zasebnim bankam omogoča, da z zaračunavanjem obresti na odložene glavnice kreditov, služijo na račun revnih gospodinjstev v dolžniški stiski.
Vsebina
Za novim sedmim odstavkom se doda nov osmi odstavek, ki se glasi:
»(8) Ne glede na prvi odstavek 5. člena ZIUOPOK se na odloženi del glavnice ne obračunavajo obresti.«